سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخبار بین المللپیشخوان ترکیه

تعداد تکنوپارک‌های ترکیه به 81 واحد رسید

فاروق اوزلو وزیر علوم، صنعت و فناوری ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی اعلام کرد: «در پی انتشار لیست جدید مناطق توسعه و فناوری شامل؛ منطقه توسعه و فناوری چانکیری٬ منطقه توسعه و فناوری دانشگاه کاستامونو٬ منطقه توسعه و فناوری دانشگاه قرقلرایلی و منطقه توسعه و فناوری «TeknoHAB» در روزنامه رسمی٬ تعداد تکنوپارک‌ها در ترکیه به 81 واحد رسید.

thumbs_b_c_b7c6e4f59c5

ایجاد مناطق توسعه و فناوری (تکنوپارک) از سال 2001 آغاز شده است. ترکیه در این مسیر پیشرفت های بسیاری کسب کرده است.

56 مورد از این تکنوپارک ها به عنوان شرکت پژوهش و توسعه Ar-Ge فعالیت می کنند و 25 مورد دیگر نیز فعالیت های تحقیق و توسعه انجام می دهند.

تعداد شهرهایی که در آن تکنوپارک وجود دارد نیز به 54 شهر افزایش یافت. تعداد تکنوپارک های تاسیس شده در منطقه صنعتی نیز به 21 رسید.

– تکنوپارک چانکری

تکنوپارک چانکیری در زمینی به مساحت 125 هزار و 792 مترمربع ساخته شده است. برنامه ریزی شده است که 40 شرکت و 100 محقق در زمینه های بیوتکنولوژی، فناوری نانو، دفاعی، شیمی، نرم افزار، اطلاعات، الکترونیک و فناوری های ارتباطی در این تکنوپارک فعالیت داشته باشند.

انتظار می رود که تکنوپارک چانکیری برای 5 سال آینده٬ سالانه 20 تا 25 میلیون لیر ارزش افزوده به همراه داشته باشد.

همچنین انتظار می رود در راستای تحقق اهداف تعیین شده در تاسیس تکنوپارک مذکور٬ در 10 سال آینده حدود 80 شرکت و 300 پرسنل متخصص٬ پرسنل تحقیق و توسعه، برنامه نویسان و محققان در این منطقه فعالیت کنند.

– تکنوپارک دانشگاه کاستامونو

تکنوپارک دانشگاه کاستامونو در زمینی به مساحت 10هزار متر مربع ساخته شده و در بخش انرژی، غذا، ماشین آلات، تولید و سلامت فعالیت خواهد داشت.

پیش بینی می شود که در پایان سال اول حدود 30 شرکت و بیش از 100 پرسنل تحقیقاتی در این منطقه فعالیت داشته باشند. مشارکت سرمایه گذاری خارجی نیز در حدود 1 درصد برآورد می شود.

– تکنوپارک دانشگاه قرقلرایلی

تکنوپارک دانشگاه قرقلرایلی در زمینی به مساحت 44 هزار و 686 مترمربع ساخته خواهد شد و فعالیت های خود را در زمینه تولید مواد غذایی، نوشیدنی و محصولات شیمیایی، ساخت و ساز، نرم افزار، اطلاعات، ماشین آلات، کشاورزی، پارچه، شیشه، دارو، انرژی، فن آوری مواد غذایی، فناوری نانو، مواد و رباتیک انجام می دهد.

پیش بینی می شود در 10 سال آینده بیش از 100 محقق در این منطقه فعالیت داشته باشند. احتمال دارد که یکی از آن شرکت ها جزء 500 شرکت برتر شود. ما قصد داریم در این منطقه که نزدیک به 40 درصد کارگاه های آن تازه تاسیس خواهد بود، به طور متوسط هزار پرسنل Ar-Ge و نرم افزار استخدام شوند.

– پایگاه دفاعی در آنکارا

منطقه توسعه و فناوری TeknoHAB در منطقه صنعتی سازمان هوا و فضا در شهرستان قهرمان کازان استان آنکارا و در زمینی به مساحت 203 هزار و 535 متر مربع ساخته خواهد شد. بدین ترتیب شرکت های صنایع هوا فضا و دفاعی استان در یک محل فعالیت خواهند کرد.

طراحی و ساخت هواپیما و فضاپیما، تولید موتور و قطعات آن، سیستم های هواپیمایی، تجهیزات الکتریکی، الکترونیکی، تجهیزات نوری و ساخت کامپوزیت، کابل، کابین و تجهیزات بارگیری، وسایل نقلیه بدون سرنشین، تکنولوژی ربات و اتوماسیون صنعتی، مخابرات و سیستم های ماهواره ای، توربین، میکرو و فناوری نانو، تجهیزات فرودگاه و خدمات زمینی در این پایگاه صورت خواهد گرفت.

تکنوپارک TeknoHAB با آسلسان٬ TAI و دانشگاه غازی همکاری خواهد کرد و به فعالیت های توسعه صنعت هوافضای کشور اولویت خواهد داد.

انتظار می رود در منطقه توسعه فناوری TeknoHAB طی 5 سال، بیش از 600 شرکت فعالیت داشته و بیش از 8 هزار پرسنل تحقیق و توسعه استخدام شوند.

در چارچوب برنامه 10 ساله نیز پیش بینی شده است که بیش از 800 شرکت در این تکنوپارک فعالیت داشته باشند و 12 هزار نفر پرسنل تحقیق و توسعه نیز استخدام شوند.

پیش بینی شده است که 25 درصد از شرکت هایی که در این منطقه حضور خواهند داشت از کارآفرینان جدید بوده و 75 درصد از شرکت های موجود باشند. علاوه بر این، انتظار می رود 10 درصد از شرکت های این تکنوپارک جزء شرکت های چند ملیتی و 90 درصد دیگر نیز از شرکت های داخلی باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا