سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
پیشخوان ترکیه

پیام اردوغان به مناسبت آغاز «هفته پیروزی» در ترکیه

رئیس جمهور ترکیه در پیامی به مناسبت سالگرد نبرد ملازگرد استقامت هزار ساله مردم کشور را مدیون روحیه به جا مانده از پیروزی در این نبرد دانست.

thumbs_b_c_1efb2d0cf1490bbfa3013c8ea6315542

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به مناسبت 947 مین سالگرد نبرد ملازگرد و آغاز «هفته پیروزی» طی پیامی پیروزی در این نبرد را پیش‌درآمد جمهوری نوین ترکیه اعلام و تصریح کرد: “استقامت هزار ساله مردم ترکیه علیرغم سیل حملات داخلی و خارجی در این خاک، در سایه روحیه به جا مانده از پیروزی ملازگرد است”.

در پیام اردوغان همچنین آمده است:

“سی‌ام آگوست روزی است که نشان داد یک ملت که میان گزینه‌های «استقلال یا اضمحلال» استقلال را انتخاب کرده قادر به انجام چه کارهایی است. ملت عزیزمان در طول تاریخ، حتی زمانی که با گرفتاری‌هایی درگیر بوده، دست از ارزش‌های ملی و معنوی خود بر نداشته و اجازه دست‌اندازی به موجودیت خود را نداده است.

چه قهرمانی وصف‌ناپذیر در شب 15 جولای و چه همبستگی و اتحاد با شکوه در برابر هجمه های اقتصادی علیه کشور نشان از ادامه استقلال اراده در میان مردم ترکیه است. به مناسبت هفته پیروزی، یاد و خاطره تمامی شهیدان به ویژه سلطان آلپ ارسلان و غازی مصطفی کمال (آتاترک) را گرامی می‌داریم”.

گفتنی است نبرد تاریخی و سرنوشت‌ساز ملازگرد در سال 1071 میان ترکان سلجوقی و امپراطوری بیزانس در نزدیکی شهر ملازگرد در استان موش درگرفت و پیروزی در این نبرد موجب حاکمیت ترک‌ها بر جغرافیای آناتولی شد.

.

نبرد ملازگرد یکی از تأثیر گذارترین نبردهای تاریخ جهان و منطقه، در ۲۶ اوت ۱۰۷۱ میلادی در نزدیکی شهر ملازگرد میان سلطنت سلجوقی به سرکردگی آلب ارسلان، و امپراتوری بیزانس به فرماندهی رومانوس دیوجانوس روی داد. این نبرد که به نوعی پاسخ بیزانسی‌ها در برابر حملات ترکان به قلمروشان و پیشروی بیش از پیش آن‌ها در داخل مرزهای بیزانس بود؛ از زمان طغرل بیک آغاز شده بود و در زمان آلپ ارسلان شدت یافته بود و بیزانس را در تنگنا قرار داده‌بود و برای آن تدارکات زیادی دیده‌بودند اما با وجود برتری عددی نفرات لشکر بیزانس بر سپاه سلجوقی، به دلیل ناهمگونی لشکر بیزانس و خیانت‌هایی که از جانب سران سپاه صورت گرفت و همچنین تاکتیک کارآمدی که آلپ ارسلان برای نبرد در پیش گرفت، بیزانسی‌ها در میدان نبرد در موضع ضعف قرار گرفتند و در مقابل لشکر سلجوقی تاب مقاومت نیاوردند و هزیمت شدند و نبرد با شکست قطعی بیزانسی‌ها و به اسارت درآمدن امپراتورشان به پایان رسید. پس از این نبرد آلپ ارسلان در مقابل امپراتور بیزانس رأفت نشان داد و او را بخشید و قرارداد مصالحه‌ای به امضا رساندند که تماماً سیادت سلجوقیان را می‌رسانید اما پس از این مصالحه و عملی نشدن مفاد آن حملات ترکان از سرگرفته شد و در آناتولی با قدرت تمام به پیشروی پرداختند و طی مدت کوتاهی تقریباً تمام آناتولی را از سلطه بیزانس خارج ساختند و در کوتاه مدت حکومت سلجوقیان روم را پی افکندند. این نبرد از چند لحاظ حائز اهمیت است؛ نخست راه ورودی برای ترکان مهاجر به غرب برای ورود به قلمرو بیزانس و آناتولی مرکزی ایجاد کرد، دوماَ مشکل اسکان ترکان مهاجر به ایران را حل کرد، سوماَ با تشکیل سلسله سلجوقیان روم و تصرف تدریجی آناتولی توسط ترکان مسلمان خطر بیزانس برای خلافت عباسی و امپراتوری سلجوقی را رفع کرد و با تصرف نهایی آناتولی و تسخیر شهرهای مهم و مقدس مسیحیان و در معرض خطر قرار دادن پایتخت بیزانس، قسطنطنیه، جامعه مسیحیت را به فکر بسیج شدن علیه مسلمانان انداخت و زمینه‎‌ای شد برای جنگ‌های صلیبی. همچنین زمینه‌ای شد برای قدرت‌گیری ترکان عثمانی در دو قرن بعد. این نخستین بار در تاریخ بود که یکی از امپراتوران بیزانسی به اسارت مسلمانان درمی‌آمد و لشکرشان نیز به کلی نابود می‌گشت. سلجوقیان در این نبرد یکی از بزرگترین پیروزی‌های عالم اسلام بر مسیحیت را کسب کردند که بعدها به دلیل اهمیتش توسط مورخان به جنگ خندق دوم دنیای اسلام معروف شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا