سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
دانستنی و اطلاعات عمومیمجله پزشکی و سلامتمطالب جالب

بعد از “کشیدن دندان” این کارهای ضروری را انجام دهید

“کشیدن دندان” خودش بدون عوارض بعد از عمل بهبود می یابد و پزشک جراح دندان پزشک دستورالعمل هایی را به بیمار می دهند که با انجام آن ها میتوانید از عفونت، درد و خونریزی دندان جلوگیری کنید.

teeth-2

باید و نبایدهای بعد از کشیدن دندان و جراحی آن

کشیدن دندان

دندان کشیدن یعنی خارج کردن بدون درد دندان یا ریشه دندان بدون اسیب به بافت های اطراف آن است. زخم حفره دندانی که کشیده شده است بعد از کشیدن دندان بدون عوارض بعد از عمل باید بهبود پیدا کند. هر زمانی که جراحی کشیدن دندان انجام می شود، نخستین چیزی که می خواهیم این است که اجازه دهید زخم به خوبی، سریع و صاف بهبود ببخشید به عنوان یک تمرین معمول، بیشتر جراحان دندانپزشک، دستورالعمل هایی برای بعد از عمل دارند که به صورت چاپ شده به بیماران می دهند، چیزی که باید انجام شود، دستورالعمل هایی می باشند که دکتر داده است.

انجام دادن این دستورالعمل های بعد از کشیدن دندان، میزان بروز عفونت را کمتر می کند و شانسی برای خشک شدن حفره می دهد اگر این دستورالعمل های بعد از جراحی انجام نشوند، کشیدن دندان می تواند باعث شود که بهبودی شما به تاخیر بیفتد. در این بخش سلامت دهان و دندان مهمترین باید و نبایدهای بعد از کشیدن دندان را برای شما گردآوری کرده ایم.

 

بعد از کشیدن دندان این کارها را انجام دهید

باید ها بعد از کشیدن دندان

استراحت کنید

سعی کنید بعد از کشیدن دندان استراحت نمایید ممکن است احساس خوبی داشته باشید، اما نیاز نیست ورزش کنید و فعالیتهای زیاد سنگین را تا 24 ساعت بعد انجام ندهید. به یاد داشته باشید برای جلوگیری کردن از خونریزی و کم کردن تورم، برای استراحت یا خوابیدن بعد از جراحی سر خود را بر روی دو بالش قرار دهید تا سر شما بالاتر از بدن قرار بگیرد.

 

اجازه دهید خونش لخته شود

بگذارید در محل کشیدن دندان لخته ایحاد شود، محل را پوشش دهید تا اجازه دهید زخم درمان شود، بعد از این کار دندانپزشک شما یک تکه باند گاز را در نزدیکی محل زخم قرار می دهد. سعی کنید آنرا گاز بزنید و بگذارید 1 ساعت در آن محل بماند، بر روی زخم، فشار وارد می کند و باعث توقف خونریزی می شود. اطمینان حاصل کنید که باند گاز را نمی جوید. اگر بتوانید بیشتر از یک ساعت نگه دارید بهتر است، اما حتما گاز را هر نیم ساعت یک بار تعویض کنید، بر اساس میزان خونریزی خود، اسپاسم های اعصاب و مویرک ها، برای محدود کردن عرضه خون ضروری است، و باعث تاخیر بهبودی می شود.

 

teeth-3-1-e1529419116653

بهبد زخم با لخته شدن خون در محل کشیدن

چای کیسه ای

اگر خونریزی تا چند ساعت بعد ادامه پیدا کرد، سعی کنید یک چای کیسه ای مرطوب بر روی این محل قرار دهید، اسید تانیک موجود در چای سیاه باعث لخته شدن خون می شود.

 

بسته یخ

بسته یخ را در محلی از صورت خود که جراحی شده است، قرار دهید این کار می تواند باعث کاهش تورم شود و در حالی که در کشیدگی ساده تورمی وجود ندارد، اما در مواردی ممکن است تورم گونه شدیدی اتفاق بیفتد. تورم بعد از کشیدگی ممکن است سریع اتفاق بیفتد، اما می تواند برای چند روز هم ادامه پیدا کند و در روز دوم یا سوم به حداکثر میزان خود برسد. استفاده کردن از بسته یخ در طول روز اول کشیدن دندان بسیار موثر است، و بعد از 24 ساعت هیچ گونه تاثیر مثبتی ندارد، بسته های یخ را باید به مدت 15 دقیقه بگذارید و بعد بردارید و برای دوره های 1 و 2 ساعته انجام شود.

 

teeth-4-e1529419317335

برای تسکین درد کیسه یخ قرار دهید

محلول شستشوی آب نمک

هدف اصلی شستشو کردن و تمیز کردن محل کشیدن دندان است، زیرا حفره زخم را نمی توانید مسواک بزنید اما نمک مخلوط کنید تا محل ایزوتونیک و محلولی مشابه به مایع بافت طبیعی داشته باشیم و در آخر باعث تحریک کمتری نسبت به آب می شود. شستشو معمولا بعد از 12 ساعت از کشیدن دندان توصیه می شود. پس بهتر است شستشو با محلول نمکی را انجام دهید تا به حفظ بهداشت کمک نید.

teeth-5-e1529419337694

محل کشیدن دندان را با آب نمک بشویید

داروهای خود را طبق تجویز دندانپزشک خود مصرف کنید

داروهایی که برای شما تجوزی می شوند را حتما مصرف کنید به ویژه آنتی بیوتیک هایی که باید مرتب مصرف شوند. داروهای ضدر درد و ضد التهاب بعد از کشیدگی دندان باید مضرف شوند، این داروها باعث کاهش درد و تورم می شوند و اگر دندان بعد از 2 روز از کشیدگی دندان ادامه پیدا کرد و خونریزی داشتید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

نباید ها بعد از کشیدن دندان

سیگار نکشیدن

بعد از 48 ساعت پس از کشیدن دندان، سیگار نکشید زیرا مواد شیمایی سیگار می توانند در روند لخته شدن تاثیر بگذارند و باعث شوند که خشک شدن حفره زخم 3 یا 4 روز بیشتر طول بکشد.

 

teeth-6-e1529419357124

از سیگار کشیدن بعد از دندان کشیدن بپرهیزید

بلافاصله مواد جامد نخورید

وقتی که هنوز بی حس هستید، بهتر است مواد جامد نخورید و هنگامی که احساس می کنید قادر به جویدن هستید، این کار را بعد از کشیدن دندان انجام دهید، غذاهای نرم و مایع مانند سوپ، پوره سیب زمینی، ماست، کوکتل شیری، اسموتی و … را می توانید میل کنید.

نباید بعد از کشیدن دندان سبزیجات سفت بخورید و گزینه های غذایی نرم و مایعی مانند سوپ، سیب زمینی پخته، ماست، میلکشیک، اسموتی و … بعد از کشیدن دندان را امتحان کنید، از مصرف نوشیدنی های داغ، غذاهای تند، سوداها و … اجتناب کنید.

teeth-7-e1529419374225

بعد از کشیدن دندن سوپ و مایعات بخورید

تف نکنید

تا چند ساعت بعد از کشیدن و جراحی دندان نباید دهان را بشویید و تف کنید زیرا این کار باعث خونریزی می شود. پس بهتر است آب دهان را قورت دهید هر چند کمی خونی باشد.

از مصرف آسپرین اجتناب کنید

در این زمان از مصرف آسپرین اجتناب کنید، آسپرین رقیق کننده خونی است و باعث عدم تشکیل لخته خون می شود و در نتیجه اعث تداخل در بهبودی می شود. مصرف داروها را بر طبق تجویز پزشک انجام دهید و قبل از دارو با دندانپزشک خود مشورت کنید.

teeth-8-e1529419394904

آسپرین باعث عدم تشکیل لخته خون می شود

تا حد ممکن صحبت نکنید

دندانپزشک بعد از کشیدن دندان به شما می وید که زیاد صحبت نکنید و دهان بهتر است بسته بماند.

از مکیدن هر چیزی خودداری کنید

به هیچ وجه در روز اول بعد از کشیدن و جراحی دندان برای نوشیدن از نی استفاده نکنید زیرا این مکش ممکن است باعث خونریزی مجدد شود.

teeth-9-e1529419418759

از نی هنگام کشیده شده دندان استفاده نکنید

به شکاف ایجاد شده سیخونک نزنید

برای چند روز اول شاید احساس بدی روی شکاف ایجاد شده داشته باشید، این منطقه را با هیچ شیءی مانند خلال دندان یا زبان زدن سیخونک نزنید، زیرا زخم شما دیرتر خوب می شود و حتی باعث خونریزی می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا