سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخبار بین الملل

شهروند بریتانیایی به دنبال مسمومیت با نوویچوک درگذشت

یک شهروند بریتانیایی که با گاز اعصاب نوویچوک مسموم شده بود روز یکشنبه درگذشت.

از عامل اعصاب نوویچوک در ماه مارس برای حمله به سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش استفاده شده بود. به دنبال این حمله هر دو نفر به مدت چند هفته در بیمارستان بستری شدند.

عوامل نوویچوک یا گاز نوویچوک (به روسی: Новичо́к ، به معنای نوپدید یا تازه وارد) به دسته‌ای از عوامل عصبی اطلاق می‌شود که بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۳ در شوروی و روسیه تولید شده‌اند.

داون استورجس، ۴۴ ساله روز ۳۰ ژوئن (نهم تیر) در معرض تماس با گاز اعصاب نوویچوک قرار گرفته بود.

880x495_cmsv2_6c0caaf7-9d45-57a3-8f6c-131aa90becb5-3208756

محل مسمومیت این شهروند بریتانیایی تنها چند کیلومتر با مکان حمله به سرگئی اسکریپال و دخترش فاصله داشت.

پلیس بریتانیا اعلام کرده که تحقیق در مورد «قتل» داون استورجس را آغاز کرده است. ترزا می، نخست وزیر بریتانیا می گوید از درگذشت این شهروند بریتانیایی شوکه شده است.

گاز اعصاب نوویچوک در زمان جنگ سرد از سوی اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد.

حمله چهار ماه پیش به سرگئی اسکریپال و دخترش منجر به تنش دیپلماتیک بین کشورهای غربی و روسیه شد. کشورهای غربی مسکو را به دخالت در حمله به جاسوس سابق روس متهم کردند.

بریتانیا و متحدان این کشور به دنبال مسمومیت سرگئی اسکریپال شماری از دیپلمات های روسیه را اخراج کردند. مسکو نیز در اقدامی متقابل شماری از دیپلماتهای غربی را از روسیه اخراج کرد.

داون استورجس، مادر سه فرزند بود. علاوه بر وی یک مرد ۴۵ ساله نیز بر اثر تماس با گاز نوویچوک مسموم شده که همچنان در بیمارستان بستری است.

استفاده از گاز اعصاب نوویچوک برای حمله به جاسوس سابق روس اولین استفاده از سلاح های شیمیایی از خاک اروپا پس از جنگ جهانی دوم بود.

روسیه هرگونه دخالت در استفاده از گاز نوویچوک در بریتانیا را رد کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا