سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخباراخبار بین المللاخبار سیاسی

کودتا در گابن و انحلال دولت و پارلمان

گروهی از مقامات نظامی گابن با حضور در تلویزیون ملی، اعلام کردند قدرت را در دست گرفتند. آنها همچنین انتخابات عمومی اخیر را بی اعتبار خواندند.

نظامیان کودتاگر نتایج انتخابات اخیر گابن را لغو کرده و مرز‌ها نیز تا اطلاع ثانوی مسدود و دولت این کشور منحل شده است. همچنین صدای شلیک گلوله در «لیبرویل» پایتخت گابن شنیده می‌شود.

یکی از این مقامات نظامی گفت: «به نام مردم گابن، ما تصمیم گرفتیم با پایان دادن به حکومت کنونی، از صلح دفاع کنیم.»

این کودتا پس از آن انجام شد که مرکز انتخابات گابن روز چهارشنبه اعلام کرد که علی بونگو، رئیس جمهوری فعلی این کشور با ۶۴.۲۷ درصد آرا برای سومین بار پیروز انتخابات شده است. مایکل استفان بوندا، رئیس مرکز انتخابات پیش‌تر اعلام کرده بود که آلبرت اوندو اوسا، رقیب اصلی بونگو نیز ۳۰.۷۷ درصد آرا را کسب کرد.

علی بونگو نخستین بار در سال ۲۰۰۹ جانشین عمر بونگو، پدرش شد. خانواده بونگو ۵۶ سال اخیر در این کشور قدرت را در اختیار دارند و مخالفان خواستار تغییر اساسی در حاکمیت این کشور مملو از منابع نفت و شکلات اما فقیر هستند.

کودتا‌گران که خود را «کمیته گذار و احیای نهاد‌ها» نامیدید، از انحلال نهاد‌های حکومتی از جمله دولت، سنا، پارلمان، دادگاه قانون اساسی و مرکز انتخابات خبر دادند. این هشتمین کودتا در آفریقا از سال ۲۰۲۰ تا کنون است. ارتش نیجر نیز در ژوئیه سال جاری با کودتا قدرت را در این کشور در دست گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا