سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
گزارشمجله سینمایی

صحبت های امی پاسکال، رئیس سابق سونی پیکچرز از هک شدن ایمیل های جنجالی تا اخراج از سونی

زنی که سه سال پیش در قالب رییس یک استودیوی بزرگ یکی از اصلی ترین چهره های هالیوود بود، بعد از حمله سایبری کره شمالی همه چیزش را از دست داد. اما توانست با پیش گرفتن راهی متفاوت، زندگی خود را از نو بسازد و حالا قوی تر و شادتر از همیشه است.

به نقل از بانی فیلم، بعد از ۱۸ سال در کمپانی سونی پیکچرز که ۱۱ سال آخر آن به عنوان رییس استودیو بود، یعنی موقعیتی که باعث شده او یکی از قدرتمندترین افراد هالیوود بشود، زندگی ایمی پاسکال از هم پاشید.

Amy-Pascal-Copy-1024x683در ابتدا حمله سایبری گسترده سال ۲۰۱۴ از راه رسید که سونی را از هم باز کرد. ایمیل های شخصی او دزدیده شدند، به صورت آنلاین منتشر شدند و رسانه های خبری جزییات آن ها را گزارش کردند. در این میان، صحبت های رک و راست او درباره رفتار ستاره ها قرار داشت که مثلا لئوناردو دی کاپریو را «نفرت انگیز» خوانده بود، جوک هایش در مورد پرزیدنت باراک اوباما بود که تصور می کرد او فقط فیلم هایی با تم موضوعی سیاه پوستی مثل «جنگوی از بند رها شده» را می پسندد و حتی لیست خریدش هم منتشر شد.

بعد، در ماه فوریه سال ۲۰۱۵، کمپانی سونی او را اخراج کرد، نه به خاطر ایمیل های خجالت آورش، که البته این مسئله هم به او کمکی نکرده بود، بلکه به خاطر اینکه عملکرد سینمایی اش نتوانسته بود در صنعت سرگرمی که با سرعت بالا به سمت فیلم های فرنچایزی تغییر می کرد، پا به پا جلو برود. برای خانم پاسکال، این مسئله حقیقتا نابودکننده بود: عملا به صورت عمومی اعلام شد که او تاریخ گذشته است، یک مدیر اجرایی از عصری قدیمی که در آن ستاره ها و داستان ها اهمیت بیشتری از جلوه های تصویری کامپیوتری داشتند.

او می گوید: «وقتی رییس استودیو هستید، باهوش و فوق العاده و بامزه و خوش تیپ هستید. نمی خواستم دوباره فقط خودم باشم. آن ایده برایم ترسناک بود. آن شغل هویت من بود.»

مهم نیست شغل آدم چقدر بزرگ باشد، اخراج شدن همیشه ضربه قابل توجهی است، اما در هالیوود تاثیری دو چندان دارد چون صنعتی است که در آن قدرت لحظه به لحظه سنجیده می شود. وضعیت خانم پاسکال بدتر هم شد و مادر و پدرش که خیلی هم به آن ها نزدیک بود، به فاصله کمی پس از آن از دنیا رفتند.

اما حالا پیچش داستانی از راه می رسد. خانم پاسکال، یک زن ۵۹ ساله در صنعتی که پر از تبعیض جنسیتی و تبعیض سنی است، به نظر می رسد که توانسته باشد قوی تر و شادتر سر برآورد و حالا خودش را از طریق کمپانی تهیه اش یعنی پاسکال پیکچرز، به عنوان یک تهیه کننده مطرح کرده است. او امسال سه فیلم را به سه استودیو مختلف تحویل خواهد داد و بیش از ۱۰ فیلم دیگر هم در خط تولید دارد. از نظر شخصی، بعد از کلی جستجو در افکار شخصی که بعضی هایش هم روی صندلی مشاور روانشانسی انجام شد، او سعی کرده هک را به عنوان حرکتی آزادکننده ببیند. بالاخره، دیگر راز و رمزی برایش باقی نمانده است. «زندگی ام حالا بهتر شده است. هرگز تصور نمی کردم که چنین چیزی بگویم. اما حقیقت همین است.»

خانم پاسکال یکی از نیروهای پشت «اسپایدرمن: بازگشت به خانه» بود که روز جمعه به سبک بلاکباستری از کمپانی سونی در باکس آفیس کارش را شروع کرد. او و مارک گوردون فیلم «بازی مولی» را تهیه کردند که نخستین تجربه کارگردانی آرون سورکین است و روز بیست و دوم نوامبر از طریق کمپانی اس تی اکس فیلمز در قلب فصل اسکار منتشر می شود. خانم پاسکال همچنین مشغول تهیه فیلم بعدی استیون اسپیلبرگ یعنی درام روزنامه نگاری عصر نیکسون «اسناد» است که از همین حالا به یکی از رقبای جدی اسکار بدل شده، تا حدودی به خاطر جنگ پرزیدنت ترامپ با رسانه های خبری. با نقش آفرینی مریل استریپ و تام هنکس، این فیلم روز بیست و دوم دسامبر منتشر می شود.

توماس ای. راتمن، مردی که جای خانم پاسکال را به عنوان رییس سونی گرفته و حدود ۳۰ سال است که او را می شناسد و چند دهه پیش با او در کمپانی کلمبیا پیکچرز به عنوان مدیران اجرایی تازه کار دفتر همجوار داشته، درباره او می گوید: «ایمی ذهنی به شدت هوشمند برای فیلم دارد، اما من بر این باور هستم که واقعا این اشتیاق او برای فیلمنامه ها و استعدادهای سینمایی است که باعث می شود او یکی از بهترین تهیه کنندگانی باشد که این صنعت تا به حال به خود دیده است. او نه تنها یک بازمانده است، بلکه حالا از همیشه هم قوی تر شده.»

وقتی هک کمپانی سونی صورت گرفت، اف بی آی اعلام کرد که احتمالا این کار به عنوان انتقام کره شمالی به خاطر فیلم کمدی «مصاحبه» انجام شده که در آن کیم جونگ-اون، دیکتاتور این کشور در داستانی خیالی مورد هدف یک نقشه ترور است.

پیش از به اتمام رسیدن آن ماجرا، سونی درگیر یک مسئله سانسور شد و حامیان بیان آزاد و حتی خود پرزیدنت اوباما هم از استودیوی او به خاطر اینکه به طور موقتی نمایش فیلم «مصاحبه» را کنار گذاشت، انتقاد کردند. هالیوود تا حدود زیادی ساکت ماند و اجازه داد سونی و خانم پاسکال کارشان را بکنند.

آیا او عصبانی بود که افراد بیشتری از او حمایت نکردند؟ او می گوید: «مردم ترسیده بودند و من این را درک کردم. ترس را درک می کنم. مردم را بخشیدم، امیدوارم مردم هم من را بخشیده باشند. البته خیلی ها کنارم ایستادند، از جمله کسانی که مجبور نبودند این کار را بکنند.»

آیا خودش به ایمیل های سونی که به صورت آنلاین منتشر شدند نگاه کرده؟ او می گوید: «هرگز به آن ها نگاه نکردم. اما حدس می زنم تنها کسی باشم که این کار را نکرده است.»

خانم پاسکال که با برنارد واین تراوب، خبرنگار سابق نیویورک تایمز ازدواج کرده و یک پسر ۱۷ ساله به نام آنتونی دارد، می گوید بسیار هیجان زده است که می تواند وقت بیشتری را کنار خانواده اش سپری کند. حتی مدل لباس پوشیدنش هم عوض شده و خیلی راحت تر است و خودش می گوید: «در آرامش هستم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا