سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
مجله سینمایینقد و بررسی فیلم

نقد و بررسی فیلم بیبی راننده ( Baby Driver )

nic12idm232314357 (1)

در سال 2014 اعلام شده که ادگار رایت قرار است کارگردانی فیلم « مرد مورچه ای» را برعهده بگیرد اما او مدتی بعد از این پروژه کنار کشید تا بتواند اثر مطبوعش که ایده آن از نزدیک به بیست سال پیش در ذهنش شکل گرفته بود را کارگردانی کند. برای بازی در فیلم « بیبی راننده » نامهای زیادی مطرح شده بود که از جمله آن اِما استون و مایکل داگلاس بود اما در نهایت بازیگران جدیدی به پروژه ملحق شدند و « بیبی راننده » به مرحله تولید رسید.

« ببیی راننده » درباره پسر جوانی است که ما او را به اسم بیبی ( انسل الگورت ) می شناسیم. فردی که از لحاظ روحی شکننده است اما بطور شگفت انگیزی در رانندگی تبحر دارد و همین مسئله باعث می شود تا عضو گروه تبهکاری شود که ریاست آن را داک ( کوین اسپیسی ) برعهده دارد. بیبی مطابق انتظار برای این گروه بهترین رانندگی و فرار از مهلکه را انجام می دهد و امیدوار است پس از آخرین ماموریتش ، زندگی آزادانه ای را به همراه دختر رویاهاش دبورا ( لیلی جیمز ) تجربه کند. اما شرایط مطابق انتظار پیش نمی رود و…

ادگار رایت، کارگردان فیلم « بیبی راننده » از جمله باهوش ترین و خوش ذوق ترین کارگردانان دو دهه ی اخیر سینما محسوب می شود که آثارش اغلب به دور از هیاهوی هالیوود ساخته و اکران شده است و هربار که اثر جدیدی از او به نمایش درآمده، سرآمد ژانری بود که اثر در آن دسته بندی شده است. از جمله آثار موفق رایت فیلم « شاون مردگان » بود که در سال 2004 به نمایش درآمد و نگاهی متفاوت به حضور زامبی ها در سینما داشت و از آن پس، اغلب آثار ترسناک – کمدی در ژانر زامبی با الهام از این فیلم ساخته و روانه سینما شدند. او حتی در فیلم جذاب و تماشایی « اسکات پیلگریم علیه دنیا » با ظرافت و وسواس فراوان دنیایی عاشقانه را برای علاقه مندان به بازیهای کامپیوتری ترسیم نمود که کماکان عجیب و غریب ترین و بهترین تصویر ارائه شده از این صنعت در تاریخ سینما می باشد.

phoca_thumb_l_4 (1)

حال وی در جدیدترین تجربه سینمایی اش اینبار به سراغ ژانری آشنا و کلاسیک رفته که مواد لازم برای تهیه آن یک راننده حرفه ای و صحنه های تعقیب و گریز به میزان لازم می باشد! رایت نیز کاملاً به قواعد ساخت ژانر وفادار مانده و حتی برای خلق شخصیت اصلی داستان خلاقیت چندانی به خرج نداده و او را شبیه به راننده بی نام فیلم « Drive » خلق کرده و ویژگی های نسبتاً مشابهی را هم شامل حال او کرده است. اما این شباهت ها به آثار شاخص ژانر ” بران و فرار کن! ” باعث نشده تا امضای رایت پای اثر نباشد.

در فیلم « بیبی راننده » شخصیت اصلی فیلم به دلیل مشکلات تمرکز و شنوایی، تمام موقعیت هایی که در آن قرار می گیرد را با موسیقی که به آن گوش می دهد هماهنگ می کند. همین وجه تمایز یک خطی، تفاوت اصلی فیلم « بیبی راننده » با آثار مشابه را شامل شده. رایت با دقت و وسواس فراوانی که همواره از او سراغ داریم، موسیقی های فیلم را انتخاب کرده و موقعیت های تعقیب و گریزی که در فیلم وجود دارد را با آن هماهنگ کرده تا مخاطب بیشترین لذت و هیجان ممکن را در هنگام تماشای فیلم تجربه نماید و از تماشای یک اثر سینمایی به وجد بیاید.

phoca_thumb_l_9 (2)

اهمیت حضور پررنگ موسیقی در تقریباً تمام لحظات فیلم زمانی بیش از پیش برجسته می شود که می بینیم کارگردان حتی به افکت های صوتی نظیر صدای ترمز ماشین و شلیک گلوله و ترکیب آن با موسیقی را مد نظر قرارداده تا یک کارگردانی کامل و بی نقص را از ادگار رایت شاهد باشیم. اثری که فارغ از ویژگی برجسته اش، در ایجاد تعقیب و گریزهای خیابانی نیز نفس گیر است و آدرنالین خون مخاطب را بالا می برد!

چنانچه پیش از این از ادگار رایت فیلم « اسکات پیلگریم علیه دنیا » را دیده باشید، به راحتی به این نکته اذعان خواهید نمود که فیلمبرداری و تدوین آن اثر هرگز از خاطرتان نرفته است! در فیلم « بیبی راننده » نیز رایت نبوغ و خلاقیت فیلمسازی خود را بار دیگر نشان داده و تدوین و فیلمبرداری اثر درخشان و چشم نواز هستند بی آنکه استفاده افراطی از جلوه های ویژه در آن صورت گرفته باشد و تماشاگر را با انواع و اقسام حقه های عجیب و غریب سینمایی اعم از بارش ماشین از آسمان و ساختمان به وجد بیاورند.

phoca_thumb_l_2 (1)

در میان بازیگران فیلم اینبار خبری از دو دوست و یار قدیمی رایت یعنی سایمون پگ و نیک فروست نیست و در عوض رایت اینبار از بازیگران مطرح هالیوودی در این اثر استفاده کرده که روی هم رفته بازیهای خوب و درخشانی از خود به نمایش گذاشته اند. انسل الگورت در نقش اصلی فیلم انتخاب درستی برای بازی در نقش یک جوان شکست خورده عجیب و غریب می باشد و به خوبی نیز عهده انجام آن برآمده است. جیمی فاکس و جان هم نیز بازیهای خوبی از خود به نمایش گذاشته اند و مخصوصاً جیمی فاکس توانسته بارِ کمیک فیلم را به درستی به دوش بکشد. کوین اسپیسینیز که حالا دیگر می بایست او را همواره با ظاهر کت و شلوار با الهام از شخصیت محبوبش در سریال « خانه پوشالی » ببینیم، در اینجا به اندازه کافی مبهم و ترسناک است.

« بیبی راننده » اثری جذاب و تماشایی است که به واسطه ترکیب هوشمندانه موسیقی و صحنه های تعقیب و گریز، به اثری متمایز در این ژانر تبدیل شده است. ادگار رایت اینبار نیز اثری را روانه سینما کرده که میزان وسواس در فیلمسازی از فیلمبرداری گرفته تا تدوین و حتی افکت های صوتی، در بالاترین سطح خود قرار دارند و باعث غافلگیری مخاطب می شوند. « بیبی راننده » می تواند یک کلاس فیلمسازی برای کسانی باشد که علاقه مند به ساخت آثار اکشن هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا