سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخباراخبار بین الملل

عربستان برای حج ۹۶ از ایران دعوت نکرده!

57395409

وزیر حج عربستان گفته از ایران برای حضور در حج آینده دعوت کرده اما سازمان حج ایران می‌گوید؛ هیچ دعوتنامه رسمی از عربستان دریافت نکرده است.

به گزارش ایسنا، محمدصالح بن طاهر بنتن ـ وزیر حج و عمره عربستان ـ به تازگی گفته که از ۸۰ کشور اسلامی به منظور تنظیم مناسک حج دعوت کردیم و ایران نیز جزو این ۸۰ کشور است.

او اظهار کرده که عربستان از تمام حجاج جهان اسلام بدون توجه به جنسیت و گرایش مذهبی آنها استقبال می‌کند و به آنها خدمات می‌دهد. وزارت حج و عمره تلاش می‌کند تا حجاج، مناسک حج خود را به آسانی و آرامش انجام دهند و برای اسکان و حمل و نقل آنها خدماتی را ارائه خواهد داد.

این درحالی است که سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده؛ تا کنون هیچ دعوتنامه ای از وزارت حج عربستان دریافت نکرده است.

حجت الاسلام مهدی شهسواری ـ مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت ـ نیز با تایید این مطلب، به ایسنا گفت: معمولا عرف است وزارت حج عربستان برای تنظیم مناسک حج به کشورهای اسلامی دعوتنامه بفرستد، اما فعلا چیزی دریافت نشده است.

با این حال سرپرست حجاج ایرانی، حدود یک هفته پیش از تلاش برای فراهم کردن مقدمات حج و عمره خبر داده و گفته بود: امیدواریم این‌بار عربستان شرایط ما را بپذیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از مذاکره با وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی برای هموار کردن مسیر حج و عمره سخن گفته و تاکید کرده بود: عربستان باید شرایط مد نظر مقام معظم رهبری را تامین کند.

او همچنین گفته بود: اگر عربستان شرایط لازم را که در سیاست‌های نظام ما تعریف شده فراهم کند، حتما دولت و مجموعه نظام، مسیر را برای حضور انبوه زائران ایرانی در حج و عمره فراهم خواهند کرد، اما اگر دشمنِ متحجر این مسیر را مسدود کند، در دنیای اسلام خوار و ذلیل خواهد شد.

سرپرست جدید سازمان حج و زیارت نیز تاکید کرده بود: انتظارات ما از عربستان همان چیزی است که سال گذشته مطرح شده بود. همچنان انتظار داریم تضمینی برای امنیت، ‌ تسهیل امکانات و قائل نشدن تفاوت بین زائران ایرانی و سایر کشورها لحاظ شود. اگر سعودی‌ها این توقعات را تامین کنند، ما نیز تصمیم می گیرم.

ایران از اواخر فروردین سال ۹۴ تا کنون به دنبال حادثه فرودگاه جده، عمره را تعلیق کرد. شرط ایران برای از سرگیری عمره، اجرای حکم اشد مجازات برای دو مامور خاطی سعودی و ارائه تضمینی برای تامین امنیت و حفظ شأن زائران ایرانی بود که عربستان تا به امروز به هیچ یک از این مطالبات پاسخ نداده است.

سال گذشته پس از قطع روابط دیپلماتیک دولت عربستان با ایران، حج تمتع نیز تحت تاثیر روابط سیاسی دو کشور قرار گرفت. عربستان حاضر نشد به خواسته های ایران درباره محل صدور ویزا، تامین امنیت و ۲۰ پیشنهادی که در قالب یک نامه ارائه کرده بود، پاسخی دهد و حتی قراردادی که یک طرفه تنظیم کرده بود، بدون امضاء گذاشت و به این ترتیب زائران ایرانی از حج گذشته محروم شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا