سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخباراخبار بین الملل

نیروهای عراقی کنترل دانشگاه موصل را به دست گرفتند

57416912

منابع نظامی عراق از کنترل نیروهای این کشور بر دانشگاه موصل، از مهمترین پایگاه‌های داعش در موصل خبر دادند. تسلط بر دانشگاه موصل به معنی آزادی یکی از چهار مقر اصلی داعش در این شهر است و زمینه را برای کنترل بر تمام بخش شرقی فراهم می‌کند.

به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، نیروهای عراقی که حمله به دانشگاه موصل را از روز جمعه آغاز کرده بودند و بر چند دانشکده و مجتمع خوابگاهی آن کنترل یافته بودند، امروز (شنبه) توانستند این دانشگاه را به طور کامل از وجود عناصر داعش پاکسازی کنند.

دانشگاه موصل در کنار فرودگاه، بیمارستان و مجتمع کاخ‌های ریاست جمهوری چهار مقر اصلی داعش در شهر موصل محسوب می‌شوند که هنوز سه موضع دیگر در کنترل داعش است.

در همین حال الیزا سلوتکین، دستیار معاون وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی در بغداد گفت: ما اعلامیه مختصری را درباره پیشروی نیروهای عراقی به سمت شهر موصل دریافت کردیم و اکنون پرچم عراق بر فراز مهم‌ترین ساختمان دولتی استان نینوا برافراشته شده است.

وی گفت: این دستاورد، یک پیروزی نمادین بزرگ برای ارتش عراق و موفقیت چشمگیری در عملیات موصل به حساب می‌آید.

دانشگاه موصل به عنوان یکی از مهم‌ترین مقرهای داعش در شرق این شهر، مدت‌ها از سوی کارشناسان و شیمی‌دانان داعش به آزمایشگاهی برای ساخت و آزمایش مواد شیمیایی و مواد منفجره گوناگون تبدیل شده بود تا اینکه توسط آمریکا در چند نوبت بمباران شد. گفته شده داعش در آزمایشگاه‌های مجهز این دانشگاه که دومین دانشگاه بزرگ عراق محسوب می‌شود به تحقیقات اتمی نیز دست زده است و به دنبال ساخت “بمب کثیف” بوده است.

ائتلاف ضد داعش تحت فرماندهی آمریکا روز جمعه اعلام کرد که نیروهای عراقی دایره سیطره خود را بر مقر استانداری و شورای استانداری و نیز دانشگاه موصل گسترش داده‌اند.

جان دوریان، سخنگوی ائتلاف آمریکا گفت: ما به نیروهای عراقی به خاطر این پیشروی تبریک می‌گوییم. هنوز اقدامات زیادی باقی مانده اما داعش به پایان خود در موصل نزدیک شده است.

عبدالامیر یارالله، فرمانده عملیات “قادمون یا نینوی” روز جمعه اعلام کرده بود که نیروهای مبارزه با تروریسم دانشکده فنی و مجتمع خوابگاهی دانشگاه موصل را آزاد کردند و پرچم عراق را بر فراز آن برافراشتند.

به گفته یارالله در حملات نیروهای زمینی و هوایی ارتش عراق و ائتلاف ضد داعش در محورهای مختلف استان نینوا ۱۰۹ تروریست کشته و چندین خودروی بمب‌گذاری شده و بمب منهدم شد.

محمود السورجی، سخنگوی نیروهای داوطلب نینوا نیز روز جمعه گفت که نیروهای عراقی محله “الکفاءات” در جنوب شرق موصل را به طور کامل از دست داعش آزاد کردند و بعد از بیرون راندن داعش وارد دانشگاه موصل شدند.

نیروهای عراقی روز جمعه به دومین پل شهر موصل رسیده بودند.

همچنین یک فرمانده نظامی عراقی اعلام کرد که تروریست‌های داعش بانک “ام الربیعین”، “العقاری” و سه مرکز بهداشتی و مرکز دولتی را در پی پیشروی سریع نیروهای عراقی به آتش کشیدند.

این فرمانده گفت که تروریست‌های داعش از طریق قایق‌هایی از رود دجله در حال فرار هستند.

نیروهای مبارزه با تروریسم عراق از صبح روز جمعه حملات مقدماتی به محله‌های مسکونی در محور شرقی را آغاز کردند. آن‌ها محله‌های “باب شمس”، “کراج الشمال”، “الارامل” و منطقه “سوق النبی یونس” را که از محله‌های قدیمی در شرق موصل هستند، هدف قرار دادند.

از سوی دیگر، عبدالسلام الجبوری، یکی از فرماندهان ارتش عراق اعلام کرد که نیروهای واکنش سریع به محله “یارمجه” در مجاورت با رود دجله در جنوب شرق موصل حمله کرده و برخی تروریست‌های داعش را از این محله بیرون راندند.

وی گفت: نیروهای ما اکنون کنترل کرانه شرقی رود دجله را که در مجاورت با فرودگاه موصل قرار دارد، در دست گرفته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا