سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
مجله هفتگی

فردا شب بارش های شهابی «پرساووشی» را در آسمان ببینید

در خصوص این رویداد نجومی که هرساله در ۲۱ یا ۲۲ مرداد ماه به اوج خود می رسد، اظهار داشت: بارش شهابی پرساووشی یکی از رویدادهای دیدنی و جذاب در تابستان بوده که منشاء آن گرد وغبار بازمانده از دنبال دار سوئیفت تاتل p/۱۰۹ است.

وی افزود: زمین در مسیر حرکت خود به دور خورشید از بین گرد و غبار بازمانده از این دنبال دار عبور می کند و این ذرات باقی مانده بر اثر برخورد با جو زمین می سوزند و شهاب‌ها را به وجود می آورند.

جعفری زاده با بیان اینکه در اوج بارش شهابی پرساووشی، می توان تعداد ۱۲۰ تا ۲۰۰ شهاب را با چشم غیر مسلح در آسمان دید، افزود: برای دیدن این بارش شهابی کافی است در زیر آسمان تاریک و به دور از نور شهر، نگاهی به آسمان بیاندازیم تا بتوان شهاب‌ها را رصد کرد.

وی ادامه داد: اگر بعد از دیدن هر شهاب، معکوس جهت حرکت شهاب ها را امتداد دهیم، به نقطه ای مشخص در آسمان می رسیم که در صورت فلکی پرساووش قرار دارد که به آن کانون بارش می گویند.

این کارشناس نجوم در رابطه به منشاء بارش‌های شهابی گفت: وقتی دنباله دارها به نزدیک خورشید می رسند، غبارهای سطح دنباله دار در فضا ( مسیر حرکت دنباله دار ) رها می شوند و در نهایت دنباله ای را به وجود می آورند که با عبور زمین از بین این ذرات بارش شهابی پدید می آید.

جعفری زاده افزود : زمان اوج بارش شهابی پرساووشی امسال، ساعت ۱۷ تا  ۲۰ روز جمعه ۲۲ مرداد به وقت ایران است؛ اما به دلیل اینکه در این زمان صورت فلکی برساووش و کانون بارش در زیر افق قرار دارد، می بایست تا ساعت ۲۳ منتظر بمانیم.

وی افزود: در این شب ماه با فاز ۶۹ درصد در آسمان است که برای دیدن بارش شهابی نور آن مزاحم رصد است، ولی با غروب ماه در ساعت ۱ بامداد روز ۲۳ مردادماه، آسمان تاریک می شود ودر نهایت شهاب ها به راحتی دیده می شوند.

وی با بیان اینکه این رویداد با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است، گفت معیاری برای سنجش تعداد شهاب های بارش شهابی وجود دارد که به آن ZHR می گویند؛ به این معنی که تعداد شهاب های رصد شده در  یک ساعت در زمانی که کانون بارش در خط سمت الراس قرار داشته باشد.

وی ادامه داد: برای بدست آوردن معیار ZHR به حداقل ۱۰ رصدگر و ۱۰ نفر ثبت کننده‌ نیاز است که در زمانی که کانون بارش به بیشترین ارتفاع در آسمان شب رسید، تعداد شهاب‌ها را در طی یک ساعت ثبت کنند. به طور مثال ZHR بارش شهابی پرساووشی برای مرداد ماه امسال در بهترین حالت به ۱۵۰ عدد در یک ساعت می رسد.

راهنمای یافتن مکان  کانون بارش شهابی برساووشی

جعفری زاده افزود : به دلیل اینکه آسمان پس از غروب ماه تاریک می شود و کانونی بارش نیز در این زمان طلوع کرده، پیش بینی می شود بارش شهابی خوبی در پیش روی داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا