سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
سینما و تلویزیونمجله سینمایی

نظر منتقدین درباره فیلم Dune چیست؟

[ad_1]

آیا فیلم علمی‌-تخیلی و حماسی «تل‌ماسه»، توانسته نظر مثبت منتقدین را به خود جلب کند؟ در ادامه می‌توان نگاهی به نمرات منتقدین به این عنوان انداخت.

این فیلم تا به حال، نمرات بسیار خوبی را از طرف منتقدین دریافت کرده است. منتقدینی که موفق به تماشای زودهنگام این فیلم شده‌اند (این فیلم قرار است در تاریخ ۲۲ اکتبر امسال (۳۰ مهر ماه ۱۴۰۰)، به صورت هم‌زمان در سینماها و شبکه اینترنتی HBO Max پخش شود)، از این فیلم تعریف بسیاری کرده‌اند.

اکثر آن‌ها موافق هستند که نسخه‌ی دنی ویلنوو (Denis Villeneuve) از فیلم Dune، همان‌طور که پیش از این نیز در تریلر‌ها وعده‌ی آن داده شده بود، فیلمی بسیار بزرگ و حماسی می‌باشد. با این حال نحوه‌ی داستان‌سرایی این فیلم توسط برخی از منتقدین مورد انتقاد قرار گرفته است.

آن دسته از منتقدینی که از نحوه‌ داستان‌سرایی این فیلم تعریف کرده‌اند، نظرشان این است که عظمت و بزرگی جهان خلق شده در این فیلم، به داستان آن اعتبار بخشیده در حالی که برخی دیگر از منتقدین گفته‌اند که عظمت این فیلم باعث شده که داستان آن نیمه‌تمام و ناقص به نظر برسد.

در کل به نظر می‌رسد که ناقص بودن داستان این فیلم از نظر منتقدین، انتقادی کاملاً به جا می‌باشد چرا که خود دنی ویلنوو (کارگردان این فیلم) نیز پیش از این در مصاحبه‌هایش گفته است که قسمت اول این فیلم تنها شامل نیمی از داستان می‌باشد و او از اول برنامه‌ داشته تا داستان این فیلم را با ساخت قسمت دومش تکمیل کند.

با این حال نمی‌توان منکر این موضوع شد که داستان نیمه‌کاره‌ی این فیلم، ممکن است باعث فراری دادن بسیاری از مخاطبین شود.

به غیر از این مورد، منتقدین علاوه بر تعریف کردن از جلو‌ه‌های بصری این فیلم، بازی عالی و درجه یک گروه بازیگری حاضر در این فیلم را نیز مورد تحسین قرار داده‌اند.

فیلم علمی‌-تخیلی Dune از ۲۰ نقد منتشر شده در سایت متاکریتیک، توانسته نمره بسیار خوب ۷۵ از ۱۰۰ را از طرف منتقدین به دست آورد. از این ۲۰ نقد، ۱۶ نقد آن مثبت بوده و ۴ نقد دیگر نیز، نقد‌هایی متوسط بوده‌‌اند و هیچ نقد منفی‌ای نیز تا به حال برای آن ثبت نشده است.

وضعیت نمرات این فیلم در سایت راتن تومیتوز نیز، بسیار عالی می‌باشد چرا که این فیلم توانسته از ۳۵ نقد منتشر شده در این سایت، امتیاز فوق‌العاده ۸۶ از ۱۰۰ را از طرف منتقدین به دست آورد.

علاوه بر این، با توجه به میانگین بالای نمرات منتقدین به این عنوان در سایت راتن تومیتوز، این فیلم موفق شده عنوان Certified Fresh را نیز در این سایت از آن خود کند.

البته باید این موضوع را مد نظر داشت که این فیلم، هنوز در سینماها و شبکه اینترنتی HBO Max منتشر نشده، بنابراین امکان دارد که پس از پخش رسمی آن، میانگین نمرات این فیلم دستخوش تغییرات بسیاری شود.

نمونه‌ای از نقد‌های اولیه‌ی منتشر شده برای این فیلم را می‌توان در ادامه خواند:

«۱۰۰/۱۰۰  The Telegraph  |   منتقد: رابی کالین»

فیلم اقتباسی جدید دنی ویلنوو از رمان بسیار مشهور فرانک هربرت (Frank Herbert)، فیلمی بسیار تماشایی، خیره‌کننده و پرابهت می‌باشد.

«۱۰۰/۱۰۰  Total Film  |   منتقد: جیمز موترام»

فیلم علمی-‌تخیلی Dune، هم از نظر وسعت و هم از نظر جاه‌طلبانه بودن، نمایشی شگفت‌انگیز و مبهوت‌کننده است. با تماشای این فیلم، نفس در سینه‌تان حبس خواهد شد.

«۸۸/۱۰۰  RogerEbert  |   منتقد: گلن کنی»

من همیشه فیلم Dune دیوید لینچ (David Lynch)، فیلمی به شدت پر ایراد که از رمان فرانک هربرت استفاده بسیار کمی کرده بود، را دوست خواهم داشت. فیلم جدید دنی ویلنوو (در مقایسه با فیلم دیوید لینچ)، بسیار به این رمان نزدیک‌ می‌باشد (و مفهوم واقعی آن را نیز کاملاً درک کرده است).

«۸۳/۱۰۰  The Playlist  |   منتقد: رودریگو پرز»

آن دسته از کسانی که (فیلم‌های) دنی ویلنوو را (فیلم‌هایی) بیش از حد جدی، خالی از طنز و پرمدعا و خسته‌کننده می‌دانند، نظرشان با دیدن فیلم علمی‌-تخیلی Dune عوض نخواهد شد. چه کمپانی برادران وارنر به ساخت قسمت دوم این فیلم چراغ سبز نشان دهد چه نه، فیلم Dune بدون شک فیلمی بسیار شگفت‌انگیز، مسحورکننده و عظیم باقی خواهد ماند.

«۷۵/۱۰۰  The Wrap  |   منتقد: استیو پاند»

فیلم جدید دنی ویلنوو هم فیلمی خیره‌کننده و هم فیلمی کلافه کننده است. این فیلم هم بسیار تماشایی و هم (از لحاظ ریتم داستانی) بسیار کند است. این عنوان (از نگاه بعضی‌ها) هم می‌تواند فیلمی بسیار بزرگ، پر سر و صدا و تأثیرگذار باشد و هم فیلمی سرد و بی‌روح و خالی از طنز. در مجموع (می‌توان گفت که)، دنی ویلنوو نهایت تلاش خود را کرده تا مشکلات رمان پیچیده فرانک هربرت را در این فیلم برطرف کند.

«۷۰/۱۰۰  IGN  |   منتقد: اسکات کلورا»

فیلم Dune فیلمی بسیار زیبا، جذاب و در عین حال حماسه‌ای ناقص می‌باشد که تمام وقت خود را صرف مقدمه‌چینی برای تعریف داستانی کرده که امکان دارد هرگز از راه نرسد.

«۶۳/۱۰۰  USA Today  |   منتقد: برایان ترویت»

با وجود این‌که فیلم علمی‌-تخیلی و عظیم Dune دارای موارد جالب بسیاری مانند کرم‌های خاکی بسیار بزرگ، سفینه‌های فضایی شگفت‌انگیز، ارتش‌های فضایی و درام سیاسی کهکشانی می‌باشد ولی این فیلم در مجموع، عنوانی نیمه‌کاره و ناقص است.

«۴۰/۱۰۰  Vanirt Fair  |   منتقد: ریچارد لاوسون»

دنی ویلنوو این فرصت را داشته تا با فیلم جدید خود، اشتباهات دیوید لینچ (البته از نگاه برخی‌ها نه همه!) را در فیلم Dune برطرف کند و به رمان نوشته شده توسط فرانک هربرت نیز احترام بگذارد ولی حاصل کار او فیلمی بیش از حد جلا داده شده و زمخت از آب درآمده است.

.
نقل از سینما-فارس

[ad_2]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا