سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد سایت تابع قوانین جاری کشور می باشد و در صورت درخواست مطلبی حذف خواهد شد
اخبارپیشخوان اروپاسبک زندگیمجله پزشکی و سلامت

نشاسته resistant چیست و چرا از نشاسته ساده سالم تر است.

نشاسته resistant نسبت به نشاسته ساده دیرتر هضم می شود ، که می تواند سطح قند خون شما را ثابت نگه دارد و اثرات مثبتی بر سلامتی داشته باشد.
نشاسته  resistant به طور طبیعی در غلات ، حبوبات وجود دارد. تحقیقات همچنین نشان داده است که در صورت تغییر دمای غذا نشاسته ساده موجود در سیب زمینی ، ماکارونی و برنج می تواند مقاوم شود.
جایگزینی نشاسته های ساده با نشاسته های resistant ممکن است به کاهش وزن کمک کند ، زیرا کالری زیادی جذب نمی کنید و  با روند هضم کندتر می تواند احساس سیری بیشتری داشته باشید.

 

متخصصان اغلب توصیه می کنند، افرادی که سعی در کاهش وزن دارند یا مبتلا به دیابت هستند مصرف غذاهای نشاسته ایی را کاهش دهند. اما تحقیقات اخیر نشان داده است که همه نشاسته ها مثل هم نیستند.

به عنوان مثال نشاسته resistant نوعی نشاسته است که مانند فیبر به آرامی هضم می شود و می تواند اثرات مثبتی بر سلامتی داشته باشد. بنابراین اگر بدنبال کاهش وزن و تقویت سلامت گوارشیتان هستید ، لزوماً نیازی به قطع کامل کربوهیدرات ندارید. در عوض ، در نظر بگیرید که برخی از نشاسته های ساده تر را با نشاسته های  resistant در رژیم غذایی خود جایگزین کنید.

همه نشاسته ها شبیه هم نیستند:
تمام نشاسته ها نوعی کربوهیدرات هستند که در حین هضم به شکلی به نام قند تجزیه می شوند.

حالا ،بعضی از نشاسته ها مانند نوعی تکه سیب زمینی له شده بخارپز به سرعت تجزیه می شوند. از یک طرف ، این به بدن شما انرژی خوبی می دهد ، اما اگر گلوکز خیلی سریع جذب جریان خون شود ، با گذشت زمان می تواند باعث مشکلات سلامتی مانند چاقی و دیابت نوع 2 شود.

آنجاست که نشاسته های  resistant می توانند به شما کمک کنند.  

جوشوا لمبرت ، استاد علوم غذایی در دانشگاه ایالتی پن می گوید: “نشاسته resistant به همان روش نشاسته ساده هضم می شود اما کندتر.”

بدن شما به دلیل ساختار مولکولی نشاسته ها را دیرتر هضم می کند. نشاسته resistant به طور طبیعی در غذاهایی مانند غلات ، لوبیا و حبوبات وجود دارد. اما همچنین در غذاهایی مانند ماکارونی و سیب زمینی بخارپز و خنک شده نیز وجود دارند.

به عنوان مثال ، وقتی یک غذای نشاسته ای مانند ماکارونی می پزید ، مولکول های نشاسته سست می شوند و از هم فاصله بیشتری می گیرند و تجزیه و هضم غذا را آسان می کند ، که می تواند باعث افزایش قند خون شود.

اما دقیقاً همانطور که پخت و پز باعث سست شدن مولکول های نشاسته می شود ، با خنک شدن غذا نیز همین روند برعکس می شود و مثل یک نوار لاستیکی کشیده که آزاد شده است به جای خودشان برمی گردند. مولکول های نشاسته با چگالی بیشتری جمع می شوند و تجزیه آنها سختر می شود و روند هضم را کند می کند و سطح قند خون را با ثبات تر حفظ می کند.

طبق یک آزمایش مقدماتی و کوچک توسط تیم BBC اگر ماکارونی را بعد از خنک شدن دوباره گرم کنید ، نشاسته ها در برابر هضم مقاومت بیشتری دارند. مطالعه دیگری در سال 2016 در ژورنال Food Chemistry نشان داد که سیب زمینی سرد نسبت به سیب زمینی که دوباره گرم شده دارای نشاسته مقاوم تری است.

چگونه نشاسته مقاوم می شود:

چندین نوع مختلف نشاسته مقاوم وجود دارد که می توانند در مواد غذایی باشند:

نشاسته های مقاوم به طور طبیعی: شامل دانه ها ، غلات سبوس دار و حبوبات است.
نشاسته در غذاهای خام یا نارس: مانند موز نارس و سیب زمینی خام.
نشاسته مقاوم در پخت و پز و خنک شدن آن ایجاد می شود: که مربوط به غذاهای سنگین کربوهیدرات مانند سیب زمینی ، ماکارونی و برنج است.
نشاسته مقاوم در برابر مواد شیمیایی: که در غذاهای مخصوص و فرآوری شده ، غنی شده و مکمل ها یافت می شود.
نشاسته مقاوم مزایای بی نظیری برای سلامتی دارد.
اگر رژیم دارید ، جایگزینی نشاسته های ساده با نشاسته های مقاوم ممکن است به کاهش وزن کمک کند. روند هضم کندتر می تواند احساس سیری بیشتری در شما ایجاد کند ، که ممکن است میان وعده های غیر ضروری را حذف کند. علاوه بر این ، وقتی نشاسته resistant می خورید ، بدن به اندازه معمول مواد غذایی نشاسته ای کالری دار را جذب نمی کند.

از آنجا که نشاسته مقاوم می تواند از دستگاه گوارش شما بدون تجزیه عبور کند ، می تواند تا حد زیادی به روده بزرگ برسد. وقتی این اتفاق می افتد ، نشاسته به جای اینکه به گلوکز تبدیل شود ، تخمیر می شود. این فرآیند تخمیر غذایی را برای باکتری های خوب روده فراهم می کند که به هضم غذا کمک می کنند. لمبرت می گوید: “این باعث سلامت روده بزرگ می شود.”

در حقیقت ، متخصصان در مراحل اولیه بررسی این مسئله هستند که آیا نشاسته resistant می تواند در جلوگیری از سرطان روده بزرگ نقشی داشته باشد.

از نشاسته های معمولی دست نکشید:
اگرچه نشاسته های مقاوم برخی از مزایای سلامتی را به همراه دارند ، اما لازم نیست منحصراً روی آنها تمرکز کنید. برای یک فرد سالم ، خوردن انواع دیگر کربوهیدرات ها ، مانند میوه ها ، می تواند انرژی مفیدی را برای بدن فراهم کند.

لمبرت می گوید گرچه نشاسته مقاوم بخشی مهم در رژیم غذایی است ، اما برای همه چیز درمان نیست. “مانند هر چیز دیگری ، مهم است که آن را در چارچوب یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. .”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا